Monday, March 29, 2010

KEPUTUSAN PEMILIHAN MCA: LAMBANG PERPECAHAN YANG SEMAKIN PARAH!

Parti MCA baru sahaja selesai menjalankan pemilihan kepimpinannya pada 28 Mac, 2010 yang lalu.Bekas Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek memenangi jawatan presiden parti itu dengan majotiti tipis 68 undi, mengenepikan bekas pemimpinnya, Tan Sri Ong Ka Ting serta penyandang jawatan, Datuk Seri Ong Tee Keat.

Soi Lek mendapat 901 undi manakala Ka Ting memperolehi 833 undi. Tee Keat pula mendapat 578 undi.

Keputusan ini menunjukkan ketiga-tiga calon yang bertanding merebut jawatan presiden ini tetap mempunyai pengaruh masing-masing apabila memperolehi lebih 500 undi setiap seorang dari perwakilan yang hadir. Ong Ka Ting yang bertanding seolah-olah ingin menjadi "superman returns" bagi menawarkan diri menyelesaikan konflik kepimpinan dalam MCA yang tidak berkesudahan dan beliau membuktikan bahawa pengaruhnya masih kukuh di kalangan perwakilan MCA.

Kemenangan Soi Lek pula nampaknya penuh "bergaya" kerana walaupun terlibat dengan skandal seks yang tidak menjadi rahsia lagi di kalangan kawan dan lawan beliau tetap menjadi idola 901 perwakilan (yang mempunyai hobi sepertinya?) yang mengundi baru-baru ini.

Tee Keat walaupun gagal mempertahankan jawatannya namun undi beliau membuktikan kukunya dalam MCA tetap ada. Walaupun dikatakan beliau tidak disenangi oleh kepimpinan UMNO dalam menerajui MCA namun pengaruhnya tetap wujud di sebahagian besar perwakilan MCA.

Semua ini menunjukkan betapa perpecahan dalam MCA semakin parah dan menjadi api dalam sekam yang tidak berkesudahan dalam menyemarakkan lagi dendam kesumat dan politiking sesama kepimpinan MCA. Undi Ka Ting dan Tee Keat merupakan undi golongan yang menolak pemimpin berskandal seperti Soi Lek. Adakah sekiranya pertandingan jawatan presiden ini merupakan pertandingan satu lawan satu antara Soi Lek dan Tee Keat maka keputusannya akan berlainan sama sekali? Namun, apa yang pasti kehendak perwakilan telah dizahirkan.

Kita berharap parti MCA semakin berpecah-belah seperti mana MIC dan UMNO dan semua ahli-ahli akar umbi ketiga-tiga parti perkauman ini akan berpindah kepada Pakatan Rakyat. Apa saja keputusan pemilihan parti MCA ini adalah melambangkan indivudu yang akan sama-sama memfaraidkan harta negara untuk kepentingan kroni masing-masing.

Sama-samalah kita mengambil kesempatan ini untuk memberikan alternatif kepimpinan Pakatan Rakyat kepada semua ahli ketiga-tiga parti perkauman ini. DUN Panching masih bermajoritikan pengundi Melayu. Sekiranya usaha yang berterusan dilakukan di kawasan pengundi Cina, tidak mustahil undi mereka memberikan impak yang mampu membawa kemenangan PAS dalam DUN ini pada pilihanraya ke 13.

No comments:

Post a Comment