Thursday, April 22, 2010

MEMPERINGATI HARI BUMI

Tanggal 22 April diisytiharkan Hari Bumi Sedunia. Masyarakat dunia memperingati hari ini dengan menekankan dari aspek penjagaan alam sekitar untuk "menyelamatkan bumi".

Maka akan wujudlah kempen alam sekitar untuk menjaga kebersihan bumi, tidak membuang sampah merata-rata, menjimatkan eletrik, air dan sebagainya. Contohnya disarankan agar seluruh dunia bergelap selama satu jam untuk menjimatkan letrik.

Dari sudut Islam, kempen "menjaga bumi" telah lama diperingatkan oleh Allah s.w.t. Bahkan segala kemusnahan alam ini memang disebabkan tangan-tangan manusia. Semua penekanan tentang menjaga kesempurnaan alam sekitar sudah termasuk di dalam akhlaq Islam.

Walau bagaimanapun, kita sebagai pejuang agama Allah hendaklah melihat perspektif tentang bumi dari sudut yang lebih luas. Bumi ialah tempat membina amal soleh yang berterusan sebelum kita "transit" di alam barzakh. Bumi ialah pinjaman. Tempat kekal ialah Akhirat yang tidak lagi akan kita hadapi kematian.

Oleh kerana kita akan menghadapi Allah s.w.t. yang mencipta bumi sebagai tempat tinggal, maka berjuanglah bersungguh-sungguh kerana akan kembali kepada Allah s.w.t. sebagai pemilik Akhirat juga. Di sinilah kesedaran perlu diberikan kepada mesyarakat - ikut "skrip" Allah s.w.t. dalam melayari kehidupan di bumi agar selamat di Akhirat.

Dan kepada pemimpin UMNO, kalau rasa tidak selesa dengan Islam sebagai hukum tertinggi, sila keluar dari bumi Allah s.w.t. duduk tempat lain....



Ketua Penerangan MTD Panching

No comments:

Post a Comment