Sunday, March 28, 2010

Apabila orang Umno yang menguasai masjid


Apabila orang dikalangan ahli Umno yang berkuasa di Masjid, maka banyaklah perkara yang tidak sepatutnya terjadi akan menjadi kenyataan. Masjid Jamek Batu 8 Jalan Gambang contohnya , penguasaan kroni dalam AJK Masjid begitu ketara setelah pengerusinya Sdr Majid Lagu merangkap ketua umno cawangan batu 7 dan jawatan penting dalam AJK seperti bendahari, timbalan pegerusi dan yang lainnya adalah dikalangan anak beranaknya. Bendahari yang menjaga akaun Masjid adalah adik kepada pengerusi.

Ada keluhan daripada jemaah Masjid tersebut yang ada jawatan dalam AJK Masjid tersebut tidak dipanggil bermesyuarat bagi meluluskan satu-satu agenda pembangunan Masjid. Masjid tersebut nampak 'mati' memandangkan tiadanya kuliah dan juga majlis keagamaan . Jemaah yang hadir juga berkurangan kerana tiada pengisian untuk jemaah dan mereka berhijrah ke Masjid berdekatan untuk mencari ilmu.

Apabila penguasaan mereka yang tidak mahukan islam berkembang ,inilah jadinya setelah umno yang sejak dari dulu lagi tidak mahu perkembangan islam berlaku di Malaysia dan berbagai kaedah dilakukan untuk menidakkan islam berkembang. mereka hanya tahu melakukan solat lima waktu, pergi haji dan bayar zakat fitrah, jika itu saja sudah mengcukupi untuk dipanggil orang islam , maka mereka masih lagi perlukan didikan yang sempurna untuk menjadi umat islam yang sempurna.

Berbeza sekali dengan masjid-masjid lain yang berhampiran yang sentiasa penuh dengan kuliah dan majlis keagamaan kerana mereka yang memegang jawatan dalam AJK Masjid bukan terdiri daripada kroni ataupun mempunyai tali kekeluargaan yang boleh dikuasai.

No comments:

Post a Comment