Tuesday, February 23, 2010

SKANDAL KEWANGAN JEJASKAN PM JEPUN

Perdana Menteri Jepun, Yukio Hatoyama kelmarin mengaku skandal wang yang melanda pentadbiran beliau adalah punca kekalahan calon kerajaan pada pilihanraya gabenor di Nagasaki. Tinjauan akhbar mendapati sokongan ke atas kerajaan beliau kini sudah merosot kepada hampir separuh sejak beliau menjadi Perdana Menteri lima bulan lalu.

Peristiwa ini menunjukkan betapa masyarakat Jepun amat sensitif terhadap sebarang tindak-tanduk pemimpin mereka. Mereka tidak bekompromi terhadap sebarang penyelewengan dalam pentadbiran sehingga menolak calon-calon kerajaan yang tidak amanah. Situasi ini amat berbeza dengan masyarakat Melayu yang mengambil masa terlalu lama untuk berubah "mengajar" sebarang pemimpin yang menyeleweng dalam negara. Bahkan masih ada rakyat negeri tertentu yang masih tidak mahu berubah sikap kerana kebulurkan duit dua tiga ratus ringgit menjelang piihanraya.

Pada zaman PM Tun Abdul Razak dan Tun Husein Onn pegawai Badan Pencegah Rasuah (BPR) amat ditakuti oleh semua kakitangan kerajaan hingga kepada pak Menteri. Namun keadaan tidak lagi sedemikan bermula dari zaman Dr. Mahathir, Pak Lah sehinggalah ke era Najib sekarang. BPR (sekarang SPRM) tidak lagi menjadi satu badan yang benar-benar berwibawa bila berada di bawah Jabatan Perdana Menteri. Maka berlakulah pelabagai episod "katun" dalam siasatan SPRM yang jelas menunjukkan pelbagai tindakan terpilih dan tiada ketelusan.

Tidak ada cara lain untuk kita selesaikan fenomena ini melainkan dengan "menendang" keluar BN secara menyeluruh dari Parlimen. Bila pemerintahan peringkat pusat dikuasai oleh Pakatan Rakyat barulah kita selesaikan di mana berlaku "kebocoran" satu persatu dan membawa para penyangak negara ini ke muka pengadilan.

Untuk merealisasikan harapan ini tidak ada cara lain untuk kita selain terus memanjatkan doa kepada Allah s.w.t. tanpa jemu serta memperkukuhkan perpaduan sesama parti dalam Pakatan Rakyat dan memperkasakan struktur organisasi pilihanraya kita di semua peringkat. Masa untuk "berperang" sudah semakin hampir.

Jika orang Jepun boleh nampak penyelewengan dalam negara mereka dan menjejaskan PM mereka walaupun baru memerintah lima bulan, kita berharap usaha semua pihak dari PAS dan lain-lain parti dalam Pakatan Rakyat dapat memberikan satu momentum baru kepada rakyat negara ini untuk mengajar BN yang telah memfaraidkan harta negara untuk kroni mereka sejak berpuluh tahun!


No comments:

Post a Comment