Saturday, November 13, 2010

MENERUSKAN KESINAMBUNGAN PERJUANGAN


Kita telah berada di penghujung suku terakhir 2010. Pada musim cuti sekolah yang bakal menjelang tentu sekali pelbagai program peribadi telah diatur sejak awal lagi. Mungkin ada yang merancang pulang ke kampung halaman bersama keluarga atau percutian ke tempat-tempat peranginan.

Walau apa pun perancangan untuk keseronokan diri dan keluarga, janganlah kita lupakan untuk merancang pengisian bagi anak-anak kita menjalani proses tarbiah ke arah merapatkan diri mereka dengan perjuangan yang kita dokongi ini.

Memang terdapat pelbagai program untuk dimanfaatkan oleh anak-anak kita sepanjang bermula bulan November dan Disember yang dianjurkan oleh pihak swasta sama ada dalam daerah atau di luar daerah. Bagi yang mampu mengeluarkan belanja dan ingin melihat anak-anak mengisi kekosongan masa cuti dengan berfaedah tentulah tidak menjadi masalah menghantar anak-anak ke mana sahaja. Bagi ahli yang tidak berkemampuan tentulah masa cuti anak-anak akan berlalu begitu sahaja tanpa pengisian yang boleh menguntungkan perjuangan PAS untuk jangka masa panjang,

Sehubungan dengan itu, adalah dicadangkan agar semua cawangan mengambil inisiatif untuk memulakan pendaftaran anak-anak ahli yang berada di sekolah rendah dan menengah serta yang berada di universiti tempatan agar mereka dapat digabungkan dalam majlis yang boleh di buat di peringkat cawangan ataupun MTD. Maklumat anak-anak ahli yang berada di pusat-pusat pengajian pondok atau Maahad Tahfiz juga perlu ada di peringkat cawangan. Apabila tiba saat di mana kita perlu kumpulkan semua pelajar ini untuk program rasmi, kerja kita akan menjadi lebih mudah. Inilah "simulasi" sebagai persediaan aset kita meneruskan kesinambungan perjuangan Islam- yang sepatutnya diteruskan oleh anak-anak kita.

Buat permulaan, sama-samalah kita mulakan di cuti sekolah tahun ini. Adakan majlis sehari bersama pelajar sekolah rendah dan sehari bersama pelajar sekolah menengah. Kenapakah sehari? Tidak buat kerja tanpa objektifkah? Kita boleh bermula sehari kerana objektif kita hanyalah untuk MEMBIASAKAN anak-anak ahli bertemu dahulu, sekadar taaruf awal. Ini disebabkan sudah lama majlis-majlis seperti ini seakan dilupakan.

Jangan sedih dengan sambutan kurang memberangsangkan.Jika kita tidak bermula, maka kita tidak akan bermula sampai bila-bila dan dibuai angan-angan. Gunakan ustaz-ustaz yang ada
dalam kawasan kita untuk memberikan tarbiah pada anak-anak. Fikir boleh...Insya Allah boleh..

No comments:

Post a Comment