Sunday, June 6, 2010

MENGUATKAN ORGANISASI MTD

Hari demi hari berlalu dengan begitu pantas semakin mendekatkan kita dengan pilihanraya umum ke 13. Suasana politik terkini begitu hangat dengan pelbagai isu dalam dan luar negara. Walau bagaimanapun, kehangatan isu semasa tidak sepatutnya melalaikan kita dari meneropong ke dalam batang tubuh organisasi kita yang perlu diperkukuhkan setiap masa.

Bagi memenangi sebarang DUN tidak boleh tidak kita perlu ada kekuatan akar umbi iaitu peringkat Unit Peti Undi (UPU). Untuk menguatkan UPU kita perlu ada kekuatan peringkat cawangan. Untuk mewujudkan cawangan yang kuat kita perlu ada tenaga penggerak atau Jawatankuasa Kerja yang aktif. Untuk mewujudkan satu jawatankuasa kerja yang aktif maka wajib bertitik tolak dari kewujudan satu perjumpaan yang kerap untuk menggembleng tenaga dan potensi setiap AJK yang sedia ada.

Perjumpaan yang kerap ini wujud hasil dari semangat dan pengorbanan seorang dua yang ada dalam cawangan tersebut iaitu Ketua Cawangan dan Setiausaha Cawangan. Kedua-dua individu ini mesti lebih kerap berkomunikasi antara satu sama lain serta seia sekata menerima arahan dari pucuk pimpinan dan melaksanakan arahan

Akan berlaku satu kepincangan yang amat ketara bila dua individu ini menjadi orang yang hidup nafsi-nafsi tidak memperdulikan apa yang sepetutnya dibuat untuk merealisasikan harapan jamaah.

Sehubungan dengan itu setiap cawangan wajib ada satu perjumpaan yang betul-betul berperanan untuk "mendengar dan melaksanakan arahan parti" setiap minggu dan setiap bulan. Inilah yang dinamakan Usrah atau mesyuarat. Perjumpaan secara harian sekalipun tetapi sekadar mengelilingi ustaz dan tok guru di surau, masjid atau markaz cawangan tidak akan membuahkan hasil yang dikehendaki oleh pimpinan jika tiada majlis yang mengadakan agenda khas membincangkan arahan jamaah.

Masa masih ada. Kita boleh berubah jika kita kita mahu. DUN Panching ada harapan untuk wakil kita dalam PRU ke 13. Insya Allah




Ketua Penerangan MTD.




















No comments:

Post a Comment